Velkommen til mit Inspirationskid

Ambitionen med denne blog er, at give inspiration til at nyde livet, sætte lidt kulør på både hverdag og weekend med lækre opskrifter, vinforslag og masser af gode tips. Jeg blogger om alt inden for forkælelse og livsnydelse. I juni 2015 blev jeg velsignet med tvillinger - livet har taget en 360 graders drejning, og bloggen handler derfor også nu om livsnydelse for både voksne og børn. Ud over mad og vin, blogger jeg også om rejser, velvære, litteratur, kunst, restauranter, musik, hoteller samt blogger om alle de livsglæder, som optager mig i nuet.
Jeg elsker at tage billeder og skrive, så ud over at følge mig her på bloggen, kan du også følge mig på Twitter her https://twitter.com/ChristinaHoyer og Instagram på http://instagram.com/christinahoyerglahn#

onsdag den 6. marts 2013

Fujairah, De Forenede Arabiske Emirater 2013 - Rejseoplevelse og tips

Fujairah var 2. destination på vores cruise rundt i De Forenede Arabiske Emirater og Oman. Vi havde en enkelt dag i Fujairah, hvor vi ankom kl. 08 om morgenen og skulle være tilbage på skibet kl. 16.30.

Den samlede fotoserie fra Fujairah kan du se som diasshow her, og fotoserien fra hele cruiset og alle destinationer kan du se her.

Kort om Fujairah

Fujairah er både en by og et af emiraterne i De Forenede Arabiske Emirater. Fujairah er det yngste af emiraterne og blev først en del af De Forende Arabiske Emirater i starten af 1950'erne. Fujairah er det eneste af emiraterne, som vender mod øst - ud mod Gulf of Oman og det arabiske hav.

Vores dag i Fujairah

Vi ankom til Fujairah kl. 08.00 om morgenen. Jeg havde sat vækuret til, så jeg kunne komme op og se indsejlingen. Modsat de andre emirater, er Fujairah er omgivet af dramatiske bjerge, og under indsejlingen til solopgang var især bjergene et helt overvældende syn.

Efter alle de mange indtryk fra Dubai dagen før, havde vi egentlig mest lyst til en afslappende dag. Vi havde ingen ide om, hvad vi kunne forvente af Fujairah, men havde læst, at de skulle have nogle fantastiske strande. Vi besluttede os derfor, at vi ville gå efter en dag på stranden. Der var mulighed for at booke en strandtur via vores cruiseskib, men vi mente nok, at vi selv kunne finde ud af det og spare de penge. Det var så nok ikke den klogeste beslutning, vi tog på turen.

Vi havde fået af vide på forhånd, at Fujairah ikke er en by, som er egnet til at gå i. På havnen var det heller ikke tilladt at færdes, så Royal Caribbean, som vi rejste med, havde arranget shuttlebusser, som gik ind til byen hver time. Byen og byen er måske så meget sagt, for vi blev kørt nærmere udenfor byen til en parkeringsplads ved et Carre Four supermarkedet. Her hold taxaerne i lange køer, men der var ikke så mange mennesker, så chaufførerne var sultne og kom til at virke temmelig agressive på os. Vi blev fortalt, at der var en times kørsel ud til den nærmeste badestrand, ligesom vi også blev tilbudt at køre på andre ture. Normalt er jeg ikke så sart, og så bekymret ved at rejse på egen hånd i fremmede lande, men de her taxachaufførerer gjorde mig utryg og deres agressive måde, som de henvendte sig til os på, gjorde bare, at jeg følte, jeg ikke kunne stole på dem. Min mand og jeg diskuterede situationen, og da vi skulle være tilbage på skibet allerede kl. 16.30, blev vi enige om, at en time frem og tilbage til en strand var for lang tid at bruge på transport plus det faktum, at vi ikke var trygge ved taxachaufførerne. Vi tog derfor den beslutning, at tage shuttlebussen tilbage til skibet, og i stedet slappe af med læsning og solbadning ved poolen på skibet.

Det var lidt af et antiklimaks, men fra det vi havde set, virkede Fujairah ikke som en særlig hverken spændende eller attraktiv by. Set i bakspejlet skulle vi nok have meldt os på skibets tur til stranden, men i stedet fik vi så en dejlig dag ved poolen, hvor vi begravede os i vores medbragte bøger og fik sol på vores hvide vinterkroppe.

Samlet indtryk

Jeg kan være fristet til at skrive "been there, done that", men det er selvfølgelig nok ikke helt fair, da det ikke var mange chancer, vi gav byen. Omvendt må jeg konstatere, at det absolut heller ikke var en by, som inviterede til, at man lærte den bedre at kende. Bare det faktum, at den på ingen måder var egnet til at gå i, fortæller jo lidt. De mennesker, som vi mødte, fandt vi som skrevet heller ikke særlig tillidsvækkende eller venligsindet - slet ikke som den imødekommenhed, vi havde mødt dagen før i Dubai.

Jeg tror ikke, at jeg kommer til Fujairah igen - det skulle da så være, hvis vi en anden gang tager på cruise i Mellemøsten, og Fujairah her igen er et stop. En positiv ting er der dog at sige om Fujairah, og det var at indsejlingen var fantastisk, og at man næsten bliver helt draget af de dramatiske bjerge, som omgiver byen.