Velkommen til mit Inspirationskid

Ambitionen med denne blog er, at give inspiration til at nyde livet, sætte lidt kulør på både hverdag og weekend med lækre opskrifter, vinforslag og masser af gode tips. Jeg blogger om alt inden for forkælelse og livsnydelse. I juni 2015 blev jeg velsignet med tvillinger - livet har taget en 360 graders drejning, og bloggen handler derfor også nu om livsnydelse for både voksne og børn. Ud over mad og vin, blogger jeg også om rejser, velvære, litteratur, kunst, restauranter, musik, hoteller samt blogger om alle de livsglæder, som optager mig i nuet.
Jeg elsker at tage billeder og skrive, så ud over at følge mig her på bloggen, kan du også følge mig på Twitter her https://twitter.com/ChristinaHoyer og Instagram på http://instagram.com/christinahoyerglahn#

onsdag den 13. marts 2013

Boganmeldelse: "Renselse" af Sofi Oksanen

(Rosinante, 2010)

Score: CCCC

(Der gives fra 1-6 "C'er", hvor 6 "C'er" for mig er verdensklasselæsning)

Jeg læste Sofi Oksanens værk "Renselse" på norsk, hvor titlen på bogen er "Utrenskning", som jeg måske efter at have læst bogen, synes er et mere dækkende ord for bogens handling. Sofi Oksanen fik i 2010 Nordisk Råds Litteraturpris for bogen, og det var derfor med spænding og høje forventninger, at jeg kastede mig ud i den.

Bogen tager sit udgangspunkt i Estland i 1992, hvor store omvæltninger er i gang i østeuropa efter murens fald. Handlingen foregår både her, men også i tilbageblik til under krigen og den sovjetiske besættelse af Estland i 1940'erne. Hovedpersonerne er den ældre Aliide, som har levet hele sit liv på slægsgården i Vestestland og den unge Zara, som er opvokset i Rusland og rejste derfra for at søge lykken i Vesteuropa.

Zara havner i kløerne på nogle bestialske alfonser, men en dag får hun en mulighed for at flygte, og havner ude foran Aliides hus, hvor Aliide nu bor alene. Det er ikke helt tilfældigt, at Zara dukker op lige her, og efterhånden som bogens handling skrider frem, bliver sløret løftet for, hvilke bånd, som binder de to sammen.

Temaerne i bogen er kærlighed, svigt, makt, magtesløshed og koldblodighed. Jeg følte både gru og afsky, når jeg læste om hver af de to kvinders oplevelser. Oplevelser, som er blevet udledt af deres egne personlige og måske umiddelbart menneskelige valg, men samtidig har det været valg, som har får fatale følger, idet de blev truffet indenf for konteksten og efterdynningerne af et brutalt politisk regime.

Sproget i "Renselsen" er meget præcist og rammende, og giver en stærk beskrivelse af to hovedpersoners skæbne. Samtidig giver den et grufuldt indblik i de skræmmende mekanismer, som herskede under besættelsen, og hvordan de selv mange år efter besættelsens ophør stadig eksisterer.

Den samlede vurdering er, at "Renselse" er en rigtig fin bog, som holder fast i én hele vejen igennem, og som giver god stof til eftertanke. Jeg må dog også erkende, at jeg ikke blev helt så følelsesmæssigt grebet, som jeg havde håbet på - måske det skyldes, at sproget var fór præcist og skarpt, og det blev næsten for kynisk til min smag. På grund af, at der lige mangler en tand på følelsesskalaen, kan jeg derfor kun give den 4 "C'er - -men absolut en anbefalelsesværdig bog.