Velkommen til mit Inspirationskid

Ambitionen med denne blog er, at give inspiration til at nyde livet, sætte lidt kulør på både hverdag og weekend med lækre opskrifter, vinforslag og masser af gode tips. Jeg blogger om alt inden for forkælelse og livsnydelse. I juni 2015 blev jeg velsignet med tvillinger - livet har taget en 360 graders drejning, og bloggen handler derfor også nu om livsnydelse for både voksne og børn. Ud over mad og vin, blogger jeg også om rejser, velvære, litteratur, kunst, restauranter, musik, hoteller samt blogger om alle de livsglæder, som optager mig i nuet.
Jeg elsker at tage billeder og skrive, så ud over at følge mig her på bloggen, kan du også følge mig på Twitter her https://twitter.com/ChristinaHoyer og Instagram på http://instagram.com/christinahoyerglahn#

torsdag den 24. januar 2013

Boganmeldelse: "Shalimar the Clown" af Salman Rushdie

(Random House 2006)

Score: CCCC

(Der gives fra 1-6 "C'er", hvor 6 "C'er" for mig er verdensklasselæsning)

Så blev jeg endelig færdig med Salman Rusdies bog om klovnen Shalimar. Det har taget mig et godt stykke tid, da bogen ikke helt fangede mig fra starten, og jeg fik så lagt den fra mig flere gange, hvorefter jeg måtte begynde på ny.

Set i bagklogskabens kloge lys skulle jeg nok have holdt fast, selv om starten ikke greb mig. Det viste sig nemlig at blive en rigtig dejlig og berigende læseoplevelse.
"Shalimar the Clown" tager sit udgangspunkt i USA og et brutalt mord af en tidligere ambassadør i Indien. Rushdie leder os herefter tilbage i historien til Indien og Kasmir for at belyse de begivenheder, som har ledt frem til mordet på ambassadøren. En stor del af fortællingen er derfor koncentreret omkring hændelser i Indien og Kashmir. Vi bliver indviet i begivenheder, som finder sted både i et lille lokalt hjørne i Kashmir, men bliver også på en elegant måde klogere på de mere overordnede problemstillinger og begivenheder, som resulterede i konflikten i Kashmir, der stadig præger området i dag.

Bogen er delt op i kapitler, hvor vi følger de personer og deres respektive historier, som bogen handler om. I løbet af bogen flettes deres skæbner sammen gennem kærlighed, utroskab, tolerance, krig, religion og mord.

Efterhånden som jeg kom ordentligt i gang med bogen, blev jeg mere og mere grebet af fortællingen, og ikke mindst Rushdies helt igennem fantastiske brug af sproget. Ud fra en sproglig betragtning er jeg sikker på, at jeg valgte rigtigt i forhold til at læse den på originalsproget. Men i forhold til fortællingen have jeg nok foretrukket den på dansk. Dette da historien er relativ kompleks, og sammen med de mange fremmede ord, steder og navne blev det nogle gange (og især i starten) lige en tand for langhåret for mig.

For at runde det sproglige af, så gives nedenfor en smagsprøve på, hvilke fantastiske sproglige oplevelser, som møder læseren i "Shalimar the Clown". Citatet stammer fra en scene i bogen, hvor en enke fra Baltikum, som er lidt af et unikum, har en flirt i gang med den på det tidspunkt stadig levende ambassadør:

"Of course somewhere a man, a dream of elsewhere, a marriage, children, they don't stay, their lives are their own, they take them from you and go. Of course war, a husband lost, don't ask me about grief. Of course dislocation, hunger, deception, luck, another man, a good man, an man of the sea. Then a journey across water, the lure of the West, a journey across land, a second widowhood, a man will not last, present company not included, a man is not built to endure. In my life men were like shoes. I had two of them and they both wore our. After that I learned you could say to go barefood"

Når alt kommer til alt, så vælger jeg at give bogen 4 stjerner, idet jeg endte med at blive både facineret og grebet, ligesom jeg også holder meget en gang imellem at læse bøger, hvor jeg faktisk føler, at jeg bliver kloget og får tilført ny viden. Dette fik jeg i den grad af at læse "Shalimar the Clown".