Velkommen til mit Inspirationskid

Ambitionen med denne blog er, at give inspiration til at nyde livet, sætte lidt kulør på både hverdag og weekend med lækre opskrifter, vinforslag og masser af gode tips. Jeg blogger om alt inden for forkælelse og livsnydelse. I juni 2015 blev jeg velsignet med tvillinger - livet har taget en 360 graders drejning, og bloggen handler derfor også nu om livsnydelse for både voksne og børn. Ud over mad og vin, blogger jeg også om rejser, velvære, litteratur, kunst, restauranter, musik, hoteller samt blogger om alle de livsglæder, som optager mig i nuet.
Jeg elsker at tage billeder og skrive, så ud over at følge mig her på bloggen, kan du også følge mig på Twitter her https://twitter.com/ChristinaHoyer og Instagram på http://instagram.com/christinahoyerglahn#

onsdag den 30. januar 2013

Boganmeldelse: "Marco effekten" af Jussi Adler-Olsen

(Politikens Forlag 2012)

Score: CCCC

(Der gives fra 1-6 "C'er", hvor 6 "C'er" for mig er verdensklasselæsning)

Høje forventninger kan være farlige, og det var de desværre for mig til Jussi Adler-Olsens "Marco Effekten". Jeg har været fuldstændig elektrisk med Adler-Olsens tidligere bind om Carl Mørck og afdeling Q, men "Marco effekten" må jeg indrømme skuffede mig en smule. Det er stadig en supergod bog, som jeg kvalte over halvandet døgn og i den grad anbefalelsesværdig - men efter min menning ikke helt så skarp og god, som de tidligere bøger i serien.

"Marco effekten" handler kort fortalt om drengen Marco, som er vokset op og har levet hele sit liv i en klan, der styres med hård hånd af tyranen Zola. Klanens hovedindtægt kommer fra dens børn, der lever under slavelignende forhold, og som skaffer pengene til klanen gennem organiseret tiggeri og lommetyverier. Efter at have overhørt en foruroligende samtale mellem Zola og hans far, beslutter Marco sig for at stikke af - noget, som ikke ses mildt på i klanen. Under sin flugt kommer Marco i besiddelse af en specielt smykke, og uden at han ved det, er han pludselig viklet ind i en sag om mord, bankkorruption og ministeriel svindel. Marco er nu på flugt med en dødsdom hængende over hovedet - og det er ikke kun hans egen familie, som vil ham til livs. Carl Mørck og afdeling Q bliver involveret, da de undersøger en sag om en forsvundet embedsmand, og de opdager hurtigt, at jo mere de graver, des mere kompliceret og beskidt bliver sagen. Carl Mørck får tidligt en fornemmelse af, at Marco er nøglen til opklaringen af sagen, men det bliver et kapløp med tiden om, hvem som først finder Marco - afdeling Q eller dem, som ønsker Marco's liv bragt til ophør ?

Det er en rigtig spændende bog, og som skrevet, har jeg formentlig haft lidt for høje forventninger. Der hvor bogen skuffer mig en smule, er især omkring Marcos flugt, som jeg synes bliver lidt for langtrukkent og fylder for meget i bogen. Jeg mangler også det samme niveau af humor i bogen, som i de tidligere bind i serien, hvor samspillet mellem Assad og Carl Mørck bidrog med adskillige grineture. Dette samspil og de sproglige finurligheder fungerer ikke helt så godt i Marco effekten efter min mening.

En god bog, men den holder ikke helt standarden, og derfor bliver det også "kun" 4 "C'er" fra mig til "Marco-effekten".